Podium at Internationale Kurzfilmtage Oberhausen 2019 Festival Space (Elsässerstraße 21, 46045 Oberhausen) or Lichtburg Filmpalast/Star (Elsässer Str. 26, 46045 Oberhausen) 10.30 - 12.00 h

Diese Reihe ergänzt Wettbewerbsdiskussionen, spontane Gespräche und Programmvorstellungen um ein Format, in dem Wissenschaftler, Künstler, Kuratoren und Autoren über aktuelle Fragen rund um den Kurzfilm diskutieren, ob ästhetisch, wirtschaftlich, politisch oder technologisch.
Eintritt frei!

This series forms an ideal complement to the competition discussions, spontaneous conversations and Q&As at the Festival, offering a place where scholars, artists, curators and authors come together to discuss current issues relevant to the short form, whether aesthetic, economic, political or technological.
free admission

3. Mai
Zwischen Werbung und Kunst: Das Kino der Verheißungen Between marketing and art: the cinema of coming attractions
Diese Diskussion fragt nach Sprache, Nutzung und Umnutzung von Trailern als unabhängige kulturelle Merkzeichen, sowohl in ihrer ursprünglichen Form als flüchtige Werbung als auch über ihre Nutzung als Rohmaterial für Künstler. Experten und Filmemacher sprechen über die Komplexität des filmischen Raums dieser „Verheißungen“ und dessen Einfluss auf ihre Arbeit.

This discussion will examine the language, use, and reuse of trailers as independent cultural markers, both in their intended form as ephemeral advertisements and via their appropriation as raw material for artists. A panel of experts and filmmakers will explore the complexities of the cinematic realm of coming attractions and the ways in which it has influenced their work.
With: Vinzenz Hediger, film scholar (Frankfurt); Keith M. Johnston, film scholar (Norwich); Damon Packard, filmmaker (Los Angeles); Inga Uwais (formerly Chris Langdon), artist (Los Angeles)
Presentation: Cassie Blake and Mark Toscano, curators (Los Angeles)

4. Mai
Video-on-Demand: Neue Chancen für Filmemacher und Festivals? Video-on-Demand: new opportunities for filmmakers and festivals?
Im Vergleich zu anderen Verbreitungswegen wie Kino und TV wächst der Marktanteil von VoD an der Verbreitung von Filmen exponentiell und extrem dynamisch. Können auch Festivals VoD sinnvoll nutzen? Welche Plattform-Modelle sind geeignet? Welche Erfahrungen gibt es bereits? Welche zukünftigen Kooperationen sind denkbar?

Compared to other distribution channels such as cinema and TV, VoD's market share in film distribution is growing exponentially and extremely dynamically. Can festivals also make good use of VoD? Which platform models are suitable? What experience has already been gained? Which future cooperations are conceivable?
With: Margo Cayla, project manager Festival Scope (Paris); Giacomo Hug, Pardi di domani Programming Office (Locarno); Anaïs Lebrun, international programming director MUBI (London)
Presentation: Reinhard W. Wolf, curator, journalist (Mainz)

5. Mai
Neustart für Zelluloid? Rebooting the celluloid agenda?
Entgegen aller Erwartungen sind die Aktivitäten photochemischer Filmlabore nicht im Verschwinden begriffen. Seit neuestem gewinnen sie sogar wieder an Schwung. Es ist eine Tatsache, dass einige Filmemacher immer noch auf Zelluloid drehen wollen. Filmarchive könnten die restlichen Gründe liefern.

Against all expectations, the activity of photochemical labs is not in the process of being completely discontinued. Recently it has even regained momentum. It is a fact that some filmmakers still want to shoot on celluloid. But film archives might provide the other side of the explanation.
With: Tiago Ganhão, preservationist, Cinemateca Portuguesa-Museu do Cinema (Lisbon); Jurij Meden, curator, Österreichisches Filmmuseum (Vienna); Laure Sainte-Rose, preservationist, technical and artistic director, Ad libitum Atelier cinématographique (Grenoble)
Presentation: Katia Rossini, film programmer (Brussels)

6. Mai (Lichtburg Filmpalast/Star)
Sind Filmfestivals der Ort für 360° und Virtual Reality? Are film festivals the place for 360° and Virtual Reality?
Während das Kino immer mehr Konkurrenz erhält, ist Virtual Reality derzeit die Aufmerksamkeit sicher. Sogar Filmfestivals richten dafür eigene Sektionen ein. Doch was verbindet Kino mediengeschichtlich mit dieser neuen Form des Bewegtbilds? Sind Filmfestivals der geeignete Ort dafür?

While the cinema is facing more and more competition, Virtual Reality is sure to attract attention today. Even film festivals are setting up their own sections for this purpose. But what does cinema have in common with this new form of moving images in terms of media history?
With: Arjon Dunnewind, director IMPACT (Utrecht); Silke Kachtik, communications manager Evrbit (Cologne); Michał Matuszewski, cinema curator Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art (Warsaw)
Presentation: Christiane Büchner, filmmaker (Cologne)

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